Gáti György fotográfus weboldala
FÖLFELÉ / UPWARDS
 
.







Gáti György: Torony és sirály – Poblenou
György Gáti: Tower and Seagull – El Poblenou, Barcelona, 2012





Gáti György: Sárga oszlop – horgokkal,
György Gáti: Yellow Pole with Hooks, Hódmezővásárhely, 2012





Gáti György: Szélvödör,
György Gáti: Windbucket, Hódmezővásárhely, 2018





Gáti György: Árnyékok egy oszlopon
György Gáti: Shadows on a Pole, Sandy Hook, 2008




Gáti György: Létra – Imst
György Gáti: Ladder – Imst, 2012






Gáti György: Szivárvány – Kardoskút
György Gáti: Rainbow – Kardoskút, 2018





Gáti György: Pálmafaárnyék
György Gáti: Palm Tree Shadow, Miami, 2008






Gáti György: Napsárga házfal
György Gáti: Sun Yellow House Wall, Prague, 2006






Gáti György: Oszlop – Puerto Iguazú
György Gáti: Pole – Puerto Iguazú, 2008






Gáti György: Pózna, porcelán, Felhők
György Gáti: Pole, Porcelain, Clouds, Hódmezővásárhely, 2018






Gáti György: Oszlop és fémdoboz
György Gáti: Pole and Metal Box, Balatonfelvidék, 2012






Gáti György: Oszlop, felhők, Hortobágy
György Gáti: Pole, Clouds, Hortobágy, 2008




Gáti György: Világítótorony – Kronstadt
György Gáti: Lighthouse – Kronstadt, 2014




Gáti György: Wireless, Miami, 2014





Gáti György: Fagylalt a La-Manche csatornánál
György Gáti: Ice Cream at the English Channel, Fécamp, 2015




Gáti György: Alkonyati kémények – Barcelona
GyörgyGáti: Sunset Funnels – Barcelona, 2013





Gáti György: Kémény és rudak, Liptószentmiklós,
György Gáti: Chimney and Rods, Liptovsky Mikulas, 2010






Gáti György: Érkezés
György Gáti: Arrival, Maroslele, 2018






Gáti György: Fóliasátor-oszlopok
György Gáti: Foil Tent Poles, Veneto, 2013





Pintér Sonja, Szurop Szonja és Gáti György a megnyitón
Tücsök György – Újbuda felvétele

Szurop Szonja művészettörténész megnyitóbeszédének leirata

Gáti György, Balogh Rudolf-díjas és Pro Cultura Újbuda-díjas fotóművész, évtizedeken átívelő, termékeny pályáját sajtófotográfusként kezdte, a Práter utcai fényképész szakmunkásképző elvégzése után. Ahogy magazinról havilapra, tudósítástól fotóriporteri projektre váltott, egyre inkább kifejlődött benne az a hiperszenzitív látásmód, amely egyrészt veleszületett tehetségének, másrészt széles körű munkatapasztalatának köszönhető. Ez érett, autonóm fotóművészetében, mint a bennünket körülvevő képek tanúsítják, teljességgel kicsúcsosodott, unikális hangvételű, filozófiai érzékenységű alkotásokat eredményezett. Ugyanis Gáti eltökélt, hogy a legegyszerűbb témákból kiindulva formáljon sokrétegű jelentéseket, így elemezve az őt körülvevő világ és az ember viszonyrendszerét.

A művészi életműben a 2000-es évek egyértelmű fordulópontot hoztak, mivel ettől kezdődően Gáti György szenvedélyesen és mindenfelé utazott – azonban egzotikus csavargásai során is megőrizte a hétköznapit boncoló, érzékeny művészi attitűdjét. Pontosan ez a minőség adja a Fölfelé című kiállítás koncepciójának alapkövét, mert a bemutatott képek adatainak hiányában szinte lehetetlenség lenne megmondani, hogy Puerto Iguazú, Miami, Szentpétervár, a La Manche-csatorna, vagy éppen Hortobágy táját járva készültek. Gáti szándékosan nem a meglátogatott városok kulturális jelölőire koncentrált, hanem az első pillantás mögött megbúvó, ipari jellegből adódó hasonlóságokra. Bármilyen csábító is ebből az okból kifolyólag, a vizuális motívumok vissza-visszatérése alapján sorozatként kezelni a tárlat munkáit, összecsengésük oka az előre tervezett koncepció teljes hiánya és az ebből adódó nyers líraiság.

A kiállításra összeválogatott reprezentatív fényképek póznák, telefonoszlopok, és kémények sokaságán keresztül tapogatják le a 21. századi társadalom világképét. Az elmúlt nagyjából háromszáz év művészetében nem újszerű ez a toposz és a felismerés, hogy épített környezetünk metaforikus-transzcendens potenciállal teli: például a szimbolista költő Arthur Rimbaud a távírópóznákat a „feltételezett út kísérői”-ként emlegeti egy levelében, Michelangelo Antonioni pedig az emberen túlmutató erők megelevenítésére használja az ipari tájat a Vörös Sivatag című filmben. Ugyanígy Gátinál is a megszokott városi motívumok egy szakrális esztétikai élménnyé alakulnak, amely az univerzális hierarchia művészi leképezése. A művész vegyes képfelfogást alkalmaz, amely sokszor szokatlan mélységélességekkel és képkivágásokkal tiszta geometriai formákká alakítja a tárgyakat és lehengerlő költőiséggel látja el őket.

Ahhoz, hogy a Fölfelé című kiállítás igazán elérje a célkitűzését, a befogadónak aktív résztvevővé kell válnia, aki képes beazonosítani a saját helyzetét a Gáti által feltárt világegyetemben és felfogni, hogy a kép témája másodlagos. Az alkotásokat óvatosan tanulmányozva és egymással összehasonlítva egy olyan spirituális utazásra indulhatunk, ahol egyszerre reflektálunk a környezetünkre, a saját pozíciónkra és egy átfogó rendszerre. Voltaképpen a megörökített póznák irányjelzők csupán, amelyek segítik a navigációt a horizontális és vertikális expedíción, amelyen a művész az elmúlt időszakban részt vett és amire most bennünket is magával invitál.





Under Construction!