Gáti György fotográfus weboldala
PASSAGE – Cserbenhagyott felületek
 
Gáti György: PASSAGE
Cserbenhagyott felületek / Deserted Surfaces


B32 Galéria, Budapest, 2024. november 14 - december 5.



Kiállítás-elrendezés





Xanthis, Budapest / Szentendre, 2024




Acrions, Budapest / Szentendre, 2024




Zyrias Pesterzsébet / Szentendre, 2024




Altaris, Barcelona,Trapani / Szentendre, 2024




Seraphel, Cozumel, Mexico / Szentendre, 2024




Aelora, Fejér-megye, Atlanti-óceán / Szentendre, 2024




Nyxara, Budapest / Szentendre, 2024




Xirath, Cozumel, Mexico / Szentendre, 2024




Syrelon, Hódmezővásárhely / Szentendre, 2024



Orvandis, Budapest / Budapest. 2023




Tavoron, Budapest / Szentendre, 2023




Thyvera, Budapest / Szentendre, 2024




Tirion, Fejér-megye / Budapest, 2024




Xivelis, Budapest / Szentendre, 2024




Rhelos, Budapest / Budapest, 2024




Adyros, Fejér-megye / Szentendre, 2024




Vyranor, Arad-megye, Alicante / Szentendre, 2024




Rythalioni, Trapani / Szentendre, 2024




Mirethar, Fort Lauderdale / Budapest, 2024




Cythor, Budapest / Szentendre, 2024




Velithor, Mártély / Szentendre, 2024




Cyphoris, Budapest / Szentendre, 2024




Cynara, Kronstadt. Budapest / Szentendre, 2024




Tyrionis, Cesky Krumlov, Atlanti-óceán / Szentendre, 2024




Rylithar, Budapest / Szentendre, 2024




Valaris, Atlanti-óceán / Szentendre, 2023




Zynthor, Cozumel, Mexico / Szentendre, 2024




Mythara, Ft. Lauderdale / Szentendre, 2024




Draveth, Pest-megye / Szentendre, 2024

----------------------------------------



----------------------------------------

"P A S S A G E

A „PASSAGE” című kiállítás a vizuális rétegzettségen keresztül keresi az átjárás fogalmának mélységeit – a szó elméleti és gyakorlati értelmezéseinek bonyolult hálózatát. Gáti György munkáiban a rétegek egymásra épülése metaforává válik: a képek kiindulópontjául szolgáló valóság töredékei, az elhagyott hirdetési felületek, a terek, amelyek már nem hirdetnek, de mégis jelen vannak, új értelmet nyernek. Az alkotó új képi világával megmutatja, hogy az üresség is képes átalakulni; a passzivitás mögött aktív struktúrák lappanganak, amelyek új dimenziókat tárnak fel.

A képeken látható vizuális rétegek egymásba olvadása tovább erősíti a jelentések sokféleségét. Az egymásra rakódó textúrák és színek párbeszédbe lépnek egymással, miközben az átjárások nemcsak a képelemek között történnek, hanem a valóság és a fikció határán is. A rétegzettség ilyen jellegű játéka a művészet számos irányzatában megjelenik, például az absztrakcionistáknál, akik megpróbálnak túllépni a konkrét formai megkötéseken, és inkább a szellemi és érzéki befogadást helyezik középpontba.

Az egymáson áttetsző képek között és mögött egy olyan elméleti párbeszéd rejlik, amely az átjárást nem csupán fizikai értelemben, hanem mentális és kulturális síkokon is vizsgálja. Walter Benjamin híres passzázs-elmélete, amely a párizsi árkádokat értelmezte a modernitás terének metaforájaként, szellemi rokona ennek a művészi megközelítésnek. Benjamin számára a passzázsok átmeneti terei a városi ember modern tapasztalatainak lenyomatai, amelyek egyszerre otthonosak és idegenek. Ehhez hasonlóan Gáti alkotásai is olyan terek, amelyek ismerősek, mégis rejtettek, állandóan átalakuló jelentésűek.

A képek értelmezéséhez elengedhetetlen a néző aktív részvétele, hiszen a rétegek közötti átjárás az ő figyelmén keresztül valósul meg. Gáti György alkotásai nem adnak egyszerű válaszokat, hanem inkább kérdések formájában nyitják meg a teret a néző előtt: mit látunk valójában? Hogyan képes a vizuális médium átlépni a fizikai határokat, és miként formálja a valóság értelmezését?

A „PASSAGE” nem egy egyértelmű útvonalat kínál, hanem sokkal inkább egy többdimenziós felfedezést. Az elhagyott terekből és rétegekből építkező képi világ az alkotó szemléletében nem statikus, hanem állandóan mozgásban lévő forma, ahol az üresség, a maradvány, és a nyomok is részei a kompozíciónak. A látogató nem passzív szemlélő, hanem részese az átjárásnak – legyen az a múltba, a jelenbe vagy a jövőbe, a fizikai térbe vagy a gondolati síkok közé.

A kiállítás a művészet- és fotótörténet intellektuális horizontjából is inspirációt merít. John Cage „4'33” című csendkísérlete – amely a hangot és a hallgatás aktusát egy új szintre emelte – összecseng Gáti módszerével, amelyben az üres tér és a látszólagos csend új értelmet kap a vizuális kommunikációban. Gáti képei arra is invitálnak, hogy figyeljünk oda a terek „csendjére”, a látszólagos ürességben rejlő megannyi történetre."


----------------------------------------

"P A S S A G E"

The exhibition titled "PASSAGE" delves into the depths of the concept of transition through visual stratification – unraveling the intricate network of its theoretical and practical interpretations. In György Gáti's works, the interplay of layers transforms into a metaphor: fragments of reality that serve as the starting point, such as abandoned advertising spaces and sites that no longer advertise yet remain present, acquire new meaning. With his unique visual language, the artist reveals how emptiness can transform; hidden beneath passivity lie active structures that unveil new dimensions.

The blending of visual layers visible in the images further amplifies the multiplicity of meanings. Textures and colors layered upon one another engage in a dialogue, while transitions occur not only between pictorial elements but also at the boundary between reality and fiction. This playful approach to stratification resonates with various art movements, particularly abstractionists, who strive to transcend specific formal constraints, focusing instead on spiritual and sensory perception.

Beneath and between the translucent images lies a theoretical discourse that explores transition not merely in physical terms but also on mental and cultural planes. Walter Benjamin's celebrated theory of the arcades, interpreting the Parisian passages as metaphors for the spaces of modernity, finds intellectual kinship with this artistic approach. For Benjamin, arcades represented liminal spaces imprinted with the urban modern experience—simultaneously familiar and alien. Similarly, Gáti's works evoke spaces that are recognizable yet concealed, imbued with constantly evolving meanings.

The viewer's active participation is essential to interpreting the images, as the transitions between layers materialize through their engagement. György Gáti's works do not offer simple answers but rather open the space through questions: What do we truly see? How can the visual medium transcend physical boundaries, and how does it shape our interpretation of reality?

"PASSAGE" does not offer a straightforward path but invites a multidimensional exploration. Constructed from abandoned spaces and layered remnants, the visual world in the artist's perspective is not static but perpetually in motion, where emptiness, traces, and residues are integral to the composition. The visitor is not a passive observer but a participant in the passage – whether into the past, the present, or the future, into physical spaces or conceptual realms.

The exhibition also draws inspiration from the intellectual horizon of art and photographic history. John Cage's "4'33" – a silent experiment that elevated the act of sound and listening to new heights – resonates with Gáti's method, where empty space and apparent silence gain fresh significance in visual communication. Gáti's images invite us to pay attention to the "silence" of spaces, uncovering myriad stories hidden within the seeming void.


---------------------------------


Érdeklődés: art@gatifoto.hu

.
.
.