|
.


Gáti György: Torony és sirály – Poblenou
György Gáti: Tower and Seagull – El Poblenou, Barcelona, 2012

Gáti György: Sárga oszlop – horgokkal,
György Gáti: Yellow Pole with Hooks, Hódmezővásárhely, 2012

Gáti György: Szélvödör,
György Gáti: Windbucket, Hódmezővásárhely, 2018

Gáti György: Árnyékok egy oszlopon
György Gáti: Shadows on a Pole, Sandy Hook, 2008

Gáti György: Létra – Imst
György Gáti: Ladder – Imst, 2012

Gáti György: Szivárvány – Kardoskút
György Gáti: Rainbow – Kardoskút, 2018

Gáti György: Pálmafaárnyék
György Gáti: Palm Tree Shadow, Miami, 2008

Gáti György: Napsárga házfal
György Gáti: Sun Yellow House Wall, Prague, 2006

Gáti György: Oszlop – Puerto Iguazú
György Gáti: Pole – Puerto Iguazú, 2008

Gáti György: Pózna, porcelán, Felhők
György Gáti: Pole, Porcelain, Clouds, Hódmezővásárhely, 2018

Gáti György: Oszlop és fémdoboz
György Gáti: Pole and Metal Box, Balatonfelvidék, 2012

Gáti György: Oszlop, felhők, Hortobágy
György Gáti: Pole, Clouds, Hortobágy, 2008

Gáti György: Világítótorony – Kronstadt
György Gáti: Lighthouse – Kronstadt, 2014

Gáti György: Wireless, Miami, 2014

Gáti György: Fagylalt a La-Manche csatornánál
György Gáti: Ice Cream at the English Channel, Fécamp, 2015

Gáti György: Alkonyati kémények – Barcelona
GyörgyGáti: Sunset Funnels – Barcelona, 2013

Gáti György: Kémény és rudak, Liptószentmiklós,
György Gáti: Chimney and Rods, Liptovsky Mikulas, 2010

Gáti György: Érkezés
György Gáti: Arrival, Maroslele, 2018

Gáti György: Fóliasátor-oszlopok
György Gáti: Foil Tent Poles, Veneto, 2013

Pintér Sonja, Szurop Szonja és Gáti György a megnyitón
Tücsök György – Újbuda felvétele
Szurop Szonja művészettörténész megnyitóbeszédének leirata
Gáti György, Balogh Rudolf-díjas és Pro Cultura Újbuda-díjas fotóművész, évtizedeken átívelő, termékeny pályáját sajtófotográfusként kezdte, a Práter utcai fényképész szakmunkásképző elvégzése után. Ahogy magazinról havilapra, tudósítástól fotóriporteri projektre váltott, egyre inkább kifejlődött benne az a hiperszenzitív látásmód, amely egyrészt veleszületett tehetségének, másrészt széles körű munkatapasztalatának köszönhető. Ez érett, autonóm fotóművészetében, mint a bennünket körülvevő képek tanúsítják, teljességgel kicsúcsosodott, unikális hangvételű, filozófiai érzékenységű alkotásokat eredményezett. Ugyanis Gáti eltökélt, hogy a legegyszerűbb témákból kiindulva formáljon sokrétegű jelentéseket, így elemezve az őt körülvevő világ és az ember viszonyrendszerét.
A művészi életműben a 2000-es évek egyértelmű fordulópontot hoztak, mivel ettől kezdődően Gáti György szenvedélyesen és mindenfelé utazott – azonban egzotikus csavargásai során is megőrizte a hétköznapit boncoló, érzékeny művészi attitűdjét. Pontosan ez a minőség adja a Fölfelé című kiállítás koncepciójának alapkövét, mert a bemutatott képek adatainak hiányában szinte lehetetlenség lenne megmondani, hogy Puerto Iguazú, Miami, Szentpétervár, a La Manche-csatorna, vagy éppen Hortobágy táját járva készültek. Gáti szándékosan nem a meglátogatott városok kulturális jelölőire koncentrált, hanem az első pillantás mögött megbúvó, ipari jellegből adódó hasonlóságokra. Bármilyen csábító is ebből az okból kifolyólag, a vizuális motívumok vissza-visszatérése alapján sorozatként kezelni a tárlat munkáit, összecsengésük oka az előre tervezett koncepció teljes hiánya és az ebből adódó nyers líraiság.
A kiállításra összeválogatott reprezentatív fényképek póznák, telefonoszlopok, és kémények sokaságán keresztül tapogatják le a 21. századi társadalom világképét. Az elmúlt nagyjából háromszáz év művészetében nem újszerű ez a toposz és a felismerés, hogy épített környezetünk metaforikus-transzcendens potenciállal teli: például a szimbolista költő Arthur Rimbaud a távírópóznákat a „feltételezett út kísérői”-ként emlegeti egy levelében, Michelangelo Antonioni pedig az emberen túlmutató erők megelevenítésére használja az ipari tájat a Vörös Sivatag című filmben. Ugyanígy Gátinál is a megszokott városi motívumok egy szakrális esztétikai élménnyé alakulnak, amely az univerzális hierarchia művészi leképezése. A művész vegyes képfelfogást alkalmaz, amely sokszor szokatlan mélységélességekkel és képkivágásokkal tiszta geometriai formákká alakítja a tárgyakat és lehengerlő költőiséggel látja el őket.
Ahhoz, hogy a Fölfelé című kiállítás igazán elérje a célkitűzését, a befogadónak aktív résztvevővé kell válnia, aki képes beazonosítani a saját helyzetét a Gáti által feltárt világegyetemben és felfogni, hogy a kép témája másodlagos. Az alkotásokat óvatosan tanulmányozva és egymással összehasonlítva egy olyan spirituális utazásra indulhatunk, ahol egyszerre reflektálunk a környezetünkre, a saját pozíciónkra és egy átfogó rendszerre. Voltaképpen a megörökített póznák irányjelzők csupán, amelyek segítik a navigációt a horizontális és vertikális expedíción, amelyen a művész az elmúlt időszakban részt vett és amire most bennünket is magával invitál.
-----------------------------------
Transcript of the Opening Speech by Art Historian Szonja Szurop
György Gáti, a photographer awarded the Balogh Rudolf Prize and the Pro Cultura Újbuda Award, began his decades-spanning, prolific career as a press photographer following his training at the Práter Street Photography Vocational School. Transitioning from magazines to monthlies and from news coverage to photojournalistic projects, he developed a hypersensitive vision, born from both his innate talent and extensive professional experience. This vision has matured into his autonomous artistic photography, as attested by the images surrounding us, resulting in works of unique tone and philosophical depth. Gáti is resolute in shaping multifaceted meanings from the simplest of themes, thereby analyzing the interplay between the world around him and humanity.
The 2000s marked a clear turning point in Gáti's artistic career, as he began traveling extensively and passionately. However, even amidst these exotic wanderings, he retained his sensitive artistic approach to dissecting the everyday. It is precisely this quality that forms the foundation of the Fölfelé (Upward) exhibition's concept, as without the context of the images' locations, it would be nearly impossible to determine whether they were taken in Puerto Iguazú, Miami, Saint Petersburg, the English Channel, or the Hortobágy region of Hungary. Gáti deliberately avoided focusing on the cultural markers of the cities he visited, instead seeking the latent industrial similarities beyond the first glance. While the recurrence of visual motifs might tempt one to regard the exhibition's works as a series, their coherence stems from the complete absence of a preplanned concept, resulting in raw lyricism.
The representative photographs selected for the exhibition explore the worldview of 21st-century society through an array of poles, telephone masts, and chimneys. This trope and the recognition of the metaphorical and transcendent potential of our built environment are not novel in the art of the past three centuries. For instance, the Symbolist poet Arthur Rimbaud referred to telegraph poles as the "companions of the presumed road" in one of his letters, while Michelangelo Antonioni used industrial landscapes in Red Desert to evoke forces beyond human comprehension. Similarly, in Gáti's work, familiar urban motifs transform into a sacred aesthetic experience, reflecting a universal hierarchy through artistic representation. The artist employs a mixed visual approach, often utilizing unconventional depths of field and cropping to reshape objects into pure geometric forms imbued with striking poeticism.
For the Fölfelé exhibition to achieve its true purpose, the viewer must become an active participant capable of identifying their own position within the universe Gáti unveils, realizing that the subject matter of the images is secondary. By carefully studying and comparing the works, one embarks on a spiritual journey that simultaneously reflects on the environment, personal stance, and a larger system. Ultimately, the depicted poles serve merely as signposts, guiding navigation through the horizontal and vertical expeditions the artist has undertaken and now invites us to join.
-------------------------------------

Under Construction! |
|
|